THE HALO EFFECT + UNEARTH + HIGH COMMAND | QUEBEC | L’IMPÉRIAL BELL | 24.05.2023

Les géants de Gothenburg THE HALO EFFECT nous ont fait l’immense honneur defouler le sol québécois ce mercredi 24 mai 2023. Flanqués de UNEARTH et HIGH COMMAND en ouverture, les magiciens du death metal mélodique ont mené leur toute première tournée nord américaine d’une main de maître. Ce fut une petite tournée, seulement neuf dates en tout autant de jours, un moyen de prendre le pouls des fans d’ici sans doute. Sur ces neuf dates, trois étaient au Canada et deux au Québec : on voit tout de suite la connaissance que THE HALO EFFECT a de notre vivante scène locale, et leur appréciation sincère de notre fidélité à travers les décennies. On est privilégiés et on le sait! Retour en mots et en images sur le premier et certainement pas le dernier passage de THE HALO EFFECT dans notre coin.

HIGH COMMAND
La soirée débute à 20h avec le groupe de thrash metal du Massachusetts HIGH COMMAND. Une intro instrumentale aux sonorités moyenâgeuses annonce leur arrivée sur scène. Le chanteur Kevin Fitzgerald brandit une épée médiévale. Son porte-micro est fait de chaînes.

HIGH COMMAND

La bannière du groupe dépeint un casque de chevalier, et le logo est écrit en police de caractère « old english ». Avec cette thématique médiévale apparente, je m’attendais à au moins une touche folklorique dans leur son, mais ce n’est pas le cas. La saveur « fantasy » ne s’étend pas plus loin : musicalement, on est dans le thrash américain old school pur et dur.

HIGH COMMAND

Bien que des recherches subséquentes me permettent de voir que les paroles des chansons sont épiques (on dirait presque de la narration d’une campagne de Donjons & Dragons), en concert, ça n’a pas beaucoup paru. La disparité entre le thème et la musique (qui évoque davantage l’ambiance d’un bar à trois heures du matin qu’un château européen) est un peu étrange.
J’ai l’impression que peu de gens dans le public connaissaient déjà les groupes en première partie. La foule est clairsemée si tôt dans la soirée et elle ne s’entasse pas trop. Il y a quelques fans manifestement excités de voir HIGH COMMAND, qui ouvrent un « pit » dans le parterre; ils y sont une poignée à sauter et s’agiter et ils ont l’air d’avoir bien du plaisir!

HIGH COMMAND

Mais pour le reste de la foule, ce que je perçois est une sorte de perplexité. On veut embarquer, on cherche la mélodie, le “hook” accrocheur qui va nous vendre le groupe, on attend. Les gens font respectueusement du « headbanging » mais je ne sens pas que le quintette réussit à s’emparer de nous.

Pourtant, les membres se donnent sur scène, ça je le salue haut et fort! L’énergie est là, surtout chez Fitzgerald qui se déchaîne carrément derrière son micro et qui donne absolument tout ce qu’il peut pour attiser notre flamme.

HIGH COMMAND

Le batteur Ryan Pitz fait tout un travail de construction des chansons. Il met en place des fondations rythmiques solides, quatre murs entre lesquels Chris Berg à la basse, et Ryan McArdle et Mike Bonetti à la guitare, peuvent s’amuser à cœur joie.

HIGH COMMAND
HIGH COMMAND
HIGH COMMAND

Je suis certaine que ces gars là ont du plaisir à se défouler sur scène ainsi. Les chevaliers ont donné un vaillant effort! Malheureusement pour moi, ça ne clique pas. J’ai l’impression d’écouter six morceaux de thrash metal des années 80 à la Slayer qui n’a pas évolué depuis. Pas que sonner comme Slayer c’est un défaut. Au contraire, ça va plaire à certains métalleux c’est certain! Je ne suis juste pas le public cible. J’aurais aimé être saisie par une mélodie intéressante, être emportée dans un refrain entraînant. Malgré tout, je salue la performance énergique et un peu maniaque de HIGH COMMAND et j’espère que les fans de thrash dans la salle auront fait une belle découverte!

UNEARTH
On change complètement de registre à 21h avec UNEARTH. Ce groupe de metalcore, aussi du Massachusetts, roule sa bosse depuis 25 ans sans compromis. Ils ont leur son, leur marque, ils n’en font qu’à leur tête. UNEARTH, c’est de la brutalité en petit pot, des chansons de trois minutes mais qui explosent, une touche mélodique à travers la précision mécanique de leur assaut métallique. Est-ce que ça réinvente la roue? Pas du tout. Le groupe a sa formule, et pourquoi réparer ce qui n’est pas cassé. Ça frappe sans prétention et clairement c’est ce que leurs fans veulent. La foule ici est beaucoup plus engagée qu’avant. Il y a des vrais de vrais dans ce public qui connaissent chaque parole, chaque moment fort, et leur énergie survoltée s’étend rapidement à tout le parterre.

UNEARTH

Le concert commence raide côté son, quelques problèmes derrière la console sont audibles : la basse et la caisse claire de la batterie sont fortes à faire vibrer les murs de l’Impérial et à donner le tournis. Ça fait de l’effet, certes, mais ça enterre les autres instruments aussi. Ce problème est ajusté en quelques morceaux. Plus la prestation avance, meilleur le son devient.

Dès la première chanson, « My Will Be Done », la foule embarque à 100%. Trevor Phipps au chant fait un travail de meneur exemplaire, encourageant les fans à chanter avec lui, pointant l’un et l’autre guitariste lors de leurs solos pour leur donner le « spotlight ». Phipps prend de la place c’est certain, c’est tout un « frontman », mais il veut qu’on porte attention à ses musiciens aussi.

UNEARTH

Il sait naviguer le courant d’un concert. Il se fait discret lorsque nécessaire, puis revient sur scène quelques secondes plus tard pour tout décaper avec ses vocalises gutturales. Il nous fait taper des mains durant « This Lying World », nous demande de taper des pieds à faire trembler le balcon, il nous mène comme un chef d’orchestre apocalyptique. Bientôt, il est temps de nous annoncer la sortie de leur nouvel album The Wretched; The Ruinous, paru le 5 mai 2023. Le groupe nous sert une bonne dose du nouvel album en nous rappelant à chaque fois d’aller chercher notre copie matérielle au stand de marchandise. « Aniara », « Dawn of the Militant », « Into the Abyss », ceux qui ont écouté l’album dès sa sortie ont été servis. « Into The Abyss » justement est mon moment fort du spectacle. L’intro acoustique est géniale. Le son de Buz McGrath à la guitare, membre fondateur depuis 1998, accordé avec leur tout nouveau guitariste Peter Layman, est parfait, surtout lors du délicieux solo en harmonie. On ne pourrait pas faire plus classique metalcore comme solo, mais qu’est-ce que c’est efficace!

UNEARTH
UNEARTH

Avant de commencer à jouer « Incinerate », le groupe nous annonce être à Montréal le lendemain et nous invite à se faire un petit « road trip » pour les suivre. Sinon, ils nous promettent de revenir bientôt, cette fois en tête d’affiche. « Incinerate » met en valeur le talent de Mike Justian à la batterie qui défonce tout sans se gêner.

UNEARTH

Chris O’Toole à la basse le suit sans problème pour bien appuyer les coups de caisse claire et ajouter de la texture. Phipps profite de ce morceau pour taper dans les mains des fans en première rangée, prendre des gens par les épaules, donner son micro.

UNEARTH

McGrath interpelle même les gens qui restaient près du bar au fond de la salle avec un « I see you out there at the bar! », ralliant tout le monde à la cause, à la frénésie. « The Great Dividers », chanson dirigée contre les politiciens corrompus de ce monde, enflamme le parterre. Le « circle pit » est rapide et étourdissant. Les valeurs d’entraide des métalleux sont bien visibles : lorsque quelqu’un tombe dans cet intense pit, et j’en vois quelques-uns tomber, la personne est immédiatement relevée par le chandail, remise sur pied, et un groupe de fans s’entassent autour pour confirmer que tout va bien, avant de retourner joyeusement se foncer dedans. La prestation se termine sur le classique « Black Hearts Now Reign ». Le chanteur nous crie de chanter avec lui une dernière fois. Justian grimpe sur la plateforme sur laquelle est installée la batterie de la tête d’affiche, pour en sauter tel une grenouille et atterrir sur sa propre batterie, baguettes au bon endroit sur les cymbales pour terminer le morceau comme si de rien n’était.

UNEARTH

Franchement, bravo UNEARTH. Si, sur album, ce n’est pas trop ma tasse de thé, en concert ce groupe m’a eue! Je retournerais les voir avec plaisir.

THE HALO EFFECT
THE HALO EFFECT est un groupe tout nouveau, tout frais. Leur premier single est sorti en 2021 et ils ont seulement un album à leur actif, Days Of The Lost en 2022 (l’un des bons albums de l’année d’ailleurs). Mais ne vous laissez pas méprendre; si vous avez écouté du metal le moindrement au cours des trente dernières années, vous connaissez les membres. Car THE HALO EFFECT est un « super groupe » formé d’amis qui viennent de Gothenburg en Suède, et qui sont aussi tous des légendes de cette scène mythique. Tous sont passés dans les rangs du groupe pilier IN FLAMES. Niclas Engelin, guitariste dans IN FLAMES pendant plus d’une décennie, aussi connu pour son travail dans ENGEL et GARDENIAN entre autres. Peter Iwers, bassiste de IN FLAMES pendant près de vingt ans, aussi dans CYHRA et FLEETBURNER. Daniel Svensson, batteur pour IN FLAMES pendant dix-sept ans, aussi dans SACRILEGE. Jesper Strömblad, l’absolue légende à la guitare qui est membre fondateur non seulement de IN FLAMES (avec qui il a passé 23 ans), mais aussi de HAMMERFALL, DIMENSION ZERO et THE RESISTANCE, et qui joue dans tout plein d’autres groupes aussi. (À noter que pour la tournée nord-américaine, Strömblad n’était pas avec nous. C’est Patrik Jensen de THE HAUNTED et WITCHERY qui le remplace.) Et pour couronner ce « lineup » déjà incroyable, Mikael Stanne au chant, qui a été brièvement avec IN FLAMES et HAMMERFALL dans les années 90, mais qui est surtout connu pour son impeccable travail comme leader du tout aussi légendaire groupe de mélodeath DARK TRANQUILLITY. Si ça ce n’est pas une brochette de talent à tomber par terre!

Vers 22h, la scène est montée aux couleurs de THE HALO EFFECT : vert, doré et noir. L’aspect visuel du groupe est soigné, cohérent. La scène a la classe. À l’avant entre les hauts-parleurs, des plateformes sont installées pour que les différents membres puissent grimper dessus et bien être vus. La batterie, un superbe kit Tama (j’ai un parti pris), est surélevée sur sa propre plateforme. Tout est esthétique et bien pensé.

THE HALO EFFECT

La setlist est assez directe : ils jouent presque tout l’album Days Of The Lost, pour notre grand plaisir! Le concert commence sur la chanson titre, puis « The Needless End ». Le son est clair et bien mixé, les instruments sont distincts. Les guitares accrocheuses volent au dessus de la lourdeur du reste des instruments. La voix de Stanne ne fait que se bonifier avec l’âge, cet homme vieillit comme un bon vin. Sa technique est raffinée, ses screams ont l’air de ne lui coûter aucun effort, il navigue aisément entre ceux-ci et le chant clair. Il bouge sur la scène avec son éternel dynamisme, mais sans aucune nervosité. Il est en parfait contrôle. Iwers derrière sa basse est immensément charismatique, pas possible de le quitter des yeux.

THE HALO EFFECT
THE HALO EFFECT

Avant « Feel What I Believe », le groupe nous parle un peu de l’histoire de la scène de Gothenburg, du fait que ça leur a pris trente ans avant d’être ici mais qu’ils ont enfin atteint leur but avec THE HALO EFFECT. Ils écoutaient ce même death metal mélodique il y a trente ans, ils en écrivaient dans les sous-sols de chez leurs parents ensemble, et aujourd’hui ils font exactement la même chose avec les mêmes amis mais sur la scène internationale. On voit la pureté de la démarche artistique, la simplicité de la chose pour eux. C’est tellement rafraîchissant!

THE HALO EFFECT

« In Broken Trust » continue le bal, puis c’est l’heure d’une exclusivité! Stanne nous explique que puisque l’album Days Of The Lost a pris plus de deux ans à sortir à cause de la pandémie, le groupe a entretemps déjà écrit et enregistré son second album! Pas de date de sortie à l’horizon, mais on se régale d’une nouvelle chanson en primeur : « Become Surrender ». Elle rentre extrêmement bien! La touche doom metal est là, le chant clair du refrain est excellent. Les paroles nous restent dans la tête après juste une écoute. On passe ensuite à « Conditional » et « The Most Alone », extrêmement accrocheuse et mélodique. La foule applaudit le groupe encore et encore sur de longues minutes, au point où ça fige les membres.

THE HALO EFFECT

Ils nous regardent les yeux grands ouverts, des immenses sourires aux lèvres, comme s’ils n’en revenaient pas. Nous envoyons tout notre amour et notre énergie au groupe, et ça les atteint droit au cœur. Stanne a les larmes aux yeux lorsqu’il nous remercie, incrédule, de faire du premier passage de THE HALO EFFECT au Canada un tel succès.

THE HALO EFFECT

Sur « A Truth Worth Lying For », le groupe nous fait chanter des « woo hoo ooh » en suivant la mélodie principale à la guitare. Après « Last Of Our Kind », on se voit offrir une seconde chanson du prochain album pour nous aguicher : « The Defiant One ». La grosse présence de la batterie et des toms ainsi que les passages électroniques donnent l’eau à la bouche.

THE HALO EFFECT
THE HALO EFFECT

C’est ensuite le tour de « Gateways », la toute première chanson que THE HALO EFFECT a écrit ensemble. Celle qui leur a donné l’impression d’avoir touché à quelque chose de beau qui valait la peine d’être partagé. Et on termine le concert avec, bien sûr, « Shadowminds », le premier single qui a annoncé l’existence du groupe il y a deux ans. Pas moyen de faire mieux pour terminer la soirée. Les gars prennent leur temps pour serrer les mains de tout le monde qui le veut. Ils distribuent leurs picks, les setlists, les baguettes. Ils ont l’air humbles, surpris et surtout profondément reconnaissants de notre support pour leur nouveau projet.

Ce qui rend THE HALO EFFECT spécial à mon avis, c’est cette ambiance de camaraderie entre les membres. Il ne s’agit pas d’un groupe de survie où les gars essaient de gagner leur vie. Ils ont tous leurs business à coté, que ce soit leurs autres groupes à succès, leurs restaurants, leurs brasseries artisanales, etc. Non, c’est un groupe d’amis qui voulaient recommencer à jouer de la musique ensemble après s’être perdu de vue en quittant IN FLAMES au cours des années, et qui se retrouvent pour enfin écrire la musique qu’ils veulent, pour connecter, pour s’amuser. Le projet est sérieux, juste grâce au siècle d’expérience collective dans le monde de la musique que les membres ont ensemble. THE HALO EFFECT, ce sont les pros des pros, la crème de la crème. Leur compétence et efficacité, sur scène comme dans le studio, les amène directement à un niveau presque imbattable déjà. Mais au delà de leur performance rodée et de leur aisance sur scène, c’est la joie pure d’une bande d’amis excités de jouer ensemble qui ressort. Les grands sourires, les blagues qu’ils se font pendant qu’ils jouent, les petites interactions, l’humilité et la gratitude transparente sur leurs visages. Ça, c’est l’essence de l’expérience. Et c’est ce qui fait rentrer les fans chez eux après la soirée avec le cœur rempli de bonheur. J’ai déjà hâte de les revoir.

TEXTE : MAUDE PARADIS-BEAULIEU | CHICKS ROCK MEDIA
PHOTOS : MARIE EVE DESMEULES | CHICKS ROCK MEDIA

+++

May 24th 2023

On Wednesday May 24th, Québec City had the immense honor of welcoming Gothenburg giants THE HALO EFFECT on its soil. Flanked with openers UNEARTH and HIGH COMMAND as opening bands, these master weavers of melodeath navigated through their very first North American tour with expertise. Their time on our side of the pound was short: nine shows in just as many days; a way to feel the pulse of the fans over here no doubt. Of these nine dates, three of them were in Canada, and two in the province of Quebec, which already tells me the guys know and recognize how important our local scene is on an international scale. Québec City is up there amongst the metal capitals of the world, and it’s so heartwarming to see legends like THE HALO EFFECT acknowledge our loyalty and devotion through the decades. We are a privileged bunch of people up here and we know it! Let’s take a look at the first, and for sure not the last, THE HALO EFFECT show in Québec.

HIGH COMMAND

After the doors opened at 7pm, the evening began at 8pm with Massachusetts’ thrash metal outfit HIGH COMMAND. A medieval-sounding intro welcomes the musicians as they walk on stage. Singer Kevin Fitzgerald brandishes a sword; his mic stand is made out of chains; the backdrop shows the helmet of a knight from the Middle Ages; and the band’s logo is in some Old English font. All signs pointed towards at least some amount of folk / medieval feel for the music and that got me excited because I love old musical eras. Alas, the band’s theme does not extend any further than this surface level: the music is straight up no frills 80s American thrash. Not a fantasy knight in sight. A bit of research after the show led me to find out that their lyrics are, indeed, quite high-fantasy themed. You’d almost think the songs narrate some Dungeons & Dragons campaign. While I can appreciate the texts now, I didn’t pick up on much of it during the concert. The disparity between the visual thematic and the feel of the music, which evoked a “3am drunk at the bar” vibe way more than a “European castle” vibe, was a bit strange.

I feel like there were only a few people present at this early hour who already knew HIGH COMMAND. The crowd was sparse and it remained that way. Were there fans among us? For sure! A handful of guys opened the pit and were having a hell of a time. One dude was even doing full on cartwheels and backflips in there, I can guarantee you he had the time of his life listening to our openers. But the rest of the crowd stayed rather calm, politely headbanging but slightly perplexed. It felt like we wanted to get drawn in, we waited for a good hooky chorus or riff, we wanted to be sold, we were ripe for the picking. But something didn’t click.

It wasn’t because the members of HIGH COMMAND didn’t do a good job. Far from that, actually. These guys gave us everything they had to give, the energy was there. Fitzgerald was a maniac behind the mic, going berserk and raging all over the stage. He was hyperactive and lively and he tried his absolute best. Ryan Pitz behind the drum kit laid down a steady foundation, four solid rhythmic walls around his fellow bandmates against which Chris Berg on bass, Ryan McArdle and Mike Bonetti on guitar could bounce against. These musicians obviously love to exteriorize their excess energy on stage. The knights gave a valiant effort. Unfortunately for me, it just didn’t connect. It felt like I was listening to an 80s Slayer-like band that hasn’t evolved with the time. Not that there is anything wrong with sounding like Slayer, on the contrary, it’s gonna be the exact recipe some metalheads look for! I’m just not the target audience. I’m oversaturated with the old school thrash sound, it feels stale to me. I needed more, some innovation, something different, something modern, in order to get on the HIGH COMMAND train. I still salute the high octane performance they gave, I appreciated this side of the show, and I hope old school thrash fans in attendance discovered a new favorite!

UNEARTH
Next up was UNEARTH at around 9pm. The Massachusetts metalcore icons served us a musical 180°, completely changing the vibe. UNEARTH have been at it for 25 years and they are one of those no compromises type of bands. They do their thing, they have their signature sound, what you see is what you get. UNEARTH is the definition of “good things come in small packages”: they’re all about short, punchy songs. No long tracks here, no progressive movements; it’s about straight to the point brutality, 3-minute songs that explode, one concept and then onto the next song for the next idea, a precise metallic assault. Are they reinventing the wheel? Absolutely not. They have their formula, and why fix something that’s not broken. But does it work? Hell yeah it does, and the crowd’s enthusiasm when they got on stage was the only proof you’d need to believe it. They have their die-hard fans, and lots of them were here. The floor finally filled up, people packed in close together, and now the night could truly start.

The beginning of the show suffered from some audio technical issues. The bass and bass drums were ungodly loud, enough to make the walls and ceiling of the venue vibrate with the out of control distortion. Sure, it drew our attention, but it also buried the other instruments. Fortunately, the issue was resolved with some good work behind the console, and within a few songs the instruments were on a much better, near equal level. The longer the show went, the better it sounded, so kudos to the sound team for promptly picking up on the issue and working hard to fix it.

Seemingly not giving much of a damn about the sound issues, the crowd was all in from the get go. “My Will Be Done” set the fans on fire immediately. Trevor Phipps on vocals is one heck of a frontman. Right away, he directs the crowd like a conductor, instructing us on how to sing along, when to headbang, when the next breakdown’s gonna hit, and so on. He points at and draws attention to each of his musicians when it’s time for their solos, gracefully dipping out of the spotlight when he needs to, to make sure all the other members get their moment. The guy knows how to surf the flow of a live show. When the spotlight’s back on him, he murders everything with his harsh vocals, he has us clap our hands and stomp our feet during “This Lying World” – he is leading the pack. Soon, he introduces UNEARTH’s latest full length album The Wretched; The Ruinous that came out on May 5th, 2023. Of course, the concert focuses on said record: “Aniara”, “Dawn of the Militant”, “Into the Abyss”, for those of us who listened on release day, the setlist’s a treat. “Into The Abyss” is in fact my highlight of the show. The melodic intro is beautiful and the twin guitar setup of that track is efficient. The guitar sound of Buz McGrath, founding member with the band since 1998, in harmony with their newest guitarist Peter Layman, official member since 2023, was such a cool blend of old and new. It was lovely to see them nail that solo together. Is it the most typical metalcore solo? Yes. Does it work? Also yes!!

Right before they start “Incinerate”, the band informs us they’re playing in Montréal tomorrow, if anybody wants to go on a road trip to follow them. If not, they promise they’ll be back in Québec sooner than later with a headliner slot. “Incinerate” showcases Mike Justian’s skills on the drums. The man goes off, unloading all the tricks on us. Chris O’Toole on bass follows him well and adds nice little flourishes in between to fill out the sonic landscape. Phipps uses that time to shake hands with the people in the front row, to grab fans by the shoulders, to pass them his mic. McGrath calls out the people lingering at the bar, telling them he sees them, drawing every last one of us in. “The Great Dividers”, a track that openly targets our world’s corrupted politicians, sends the floor into a frenzy. The circle pit goes so fast it’s dizzying. These are the moments when you see the metal community’s values shine: whenever someone fell in that pit, and there were a good few falls, they were immediately picked back up by their shirts and put back square on their feet. Everyone validated that person was ok, before the jolly hobby of happily slamming into each other’s bodies resumed. UNEARTH ended the show with their classic “Black Hearts Now Reign”. Justian climbed up on the risers where the headliner’s drum kit was set up, then jumped down onto his own kit like a mad frog, hands landing exactly right on the cymbals for him to finish the song. Crazy stuff.

Hats off to UNEARTH! Whereas they are not so much my kind of music on CD, in a live setting, they got me that’s for sure. I had a ton of fun!

THE HALO EFFECT
Headliners THE HALO EFFECT are, technically, a new band. They released their first single in 2021 and have one full length album out, Days Of The Lost, from 2022 (one of the great albums of that year). But don’t get fooled, if you’ve listened to any metal in the past 30 years, you know these guys. THE HALO EFFECT are a supergroup of sorts, a bunch of friends from the legendary genre-defining Gothenburg scene from Sweden. All of the members are “mythical” creatures who all contributed in major ways to the development and reach of the scene over the decades. Most importantly, they all played in Gothenburg pillar band IN FLAMES. Niclas Engelin, guitarist for IN FLAMES for over a decade, also known for his work with ENGEL and GARDENIAN among others. Peter Iwers, bassist for IN FLAMES for almost 20 years, also with CYHRA and FLEETBURNER. Daniel Svensson, drummer from IN FLAMES for 17 years, also with SACRILEGE. Jesper Strömblad, the ultimate legend, founding member of not only IN FLAMES (he played with them for 23 years), but also the founder of HAMMERFALL, DIMENSION ZERO and THE RESISTANCE, among a ton of other bands he played with. (It’s important to note that for our North American tour, Strömblad was not in the live lineup. Patrik Jensen of THE HAUNTED and WITCHERY stepped in for him.) And to top off this already star-studded lineup, Mikael Stanne is on vocals. While he spent a short stint in IN FLAMES and HAMMERFALL in the 90s, he is most well known for his work as DARK TRANQUILITY’s frontman, a band equally as essential as IN FLAMES on the Swedish melodeath scene. Talk about a lineup!

Around 10pm, the stage gets dressed with the colors of THE HALO EFFECT: green, gold and black. Their graphics, backdrops, side screens, all the visual material they have on stage is sleek, cohesive and classy. Risers are installed at the front of the stage for the members to jump on later, and the drum (a beautiful Tama kit; yes I am biased) is set on an even higher platform to ensure we can have a good look at all of the musicians. The stage is aesthetically pleasing.

The setlist is pretty straightforward, because the band only has so many songs: they’re gonna play most of Days Of The Lost, and we’re gonna love it! The performance begins with the title track, then smoothly moves into “The Needless End”. The sound is clean and clear from the very first note. The catchy guitars float over the deep, measured heaviness of the other instruments below. Stanne’s voice is even better than the last time I saw him with DARK TRANQUILITY; I swear this man ages like a fine wine. His technique is refined. His screams look effortless and they sound perfectly healthy. He flips back and forth between harsh and cleans with practiced ease. He moves on stage with his eternal dynamism, he keeps the momentum going, never still but not nervous for a second. He’s so confident he makes his job look easy. Iwers, behind his stylish bass, oozes charisma. It’s almost difficult to look away, the man has class. Before “Feel What I Believe”, Stanne gives us a bit of a history lesson on the Gothenburg scene. He recounts how they listened to this style of metal as kids and teenagers, dreaming of playing it; how 30 years ago they wrote and played this stuff in their parent’s basements together; and how today, they’re doing the exact same thing, writing and playing the same music with the same people, but it finally feels like they made it. There’s a sense of purpose here, of these guys having reached their goal, their shared childhood dreams, and it’s beautiful, quite frankly.

“In Broken Trust” keeps the ball rolling, and then it’s time for some new material! Yes, there are new songs already written and stage ready. In fact, the band explains, since Days Of The Lost took over two years to get released because of the pandemic, they actually already have their second album recorded. No release date yet, but the fans still got to feast on the scoop that was “Become Surrender”. The song is stellar – there’s a doomy touch to it, lots of clean singing, an earworm of a chorus that I already could sing along with by the end of this first listen. Good stuff! We move on to “Conditional” and “The Most Alone” next, the crowd especially responsive to the latter’s super catchy melody. We clap and scream for minutes after it, not stopping even when the band motions to get ready for the next track. We keep screaming, pouring our love and gratitude into the band, who can only stare wide-eyed, huge smiles on their faces, breath-taken and speechless before our adoration. When Stanne finally can talk again, he does so with tears in his eyes, telling us “What the fuck Québec?” and holding back a laugh. He thanks us for making THE HALO EFFECT’s first Canadian date such a resounding success. On “A Truth Worth Lying For”, the band has us sing “woo hoo ooh”s along with the lead guitar melody. After “Last Of Our Kind”, we get another teaser track from the upcoming album, the drums-filled and toms-heavy “The Defiant One”. Svensson really shines here behind the kit. I can tell this future record’s gonna be something unique. “Gateways” comes next, the very first song THE HALO EFFECT wrote together. It was the catalyst, the moment when the guys felt they were onto something. And already we’re at the end of the concert with closer “Shadowminds”. You could not pick a better way to end the evening. The musicians take their time shaking people’s hands, handing out picks and drumsticks and setlists, spending every second they still can with us. They are generous, humbled, surprised and so obviously grateful for the positive reception of their new venture.

What makes THE HALO EFFECT special is that camaraderie between the members. This is not a survival band for any of these artists, they don’t have to play to make ends meet. They all have businesses on the side, be it other successful bands, restaurants, breweries, etc. They aren’t here to make it big. They are just a bunch of friends who wanted to get back together and jam, after leaving IN FLAMES progressively over the years and losing sight of each other. It’s people finding each other again and getting back together to write music like the good old days. It’s pure. Yes the project is serious and the product itself is polished. Of course THE HALO EFFECT’s music is gonna have that sheen: the guys altogether have over a century’s worth of experience in the music industry. They know what they’re doing, they are pros. By default, this level of experience elevates the quality of their product to an almost unbeatable standard. But beyond their competence and proficiency on stage and in the studio, what I’ll remember most from them is the pure joy of playing music that I felt from them. The simple pleasure of hanging out with your buddies, the smiles exchanged, the jokes they pulled on each other on stage, all the little moments. The humility and gratitude visible on each of their faces while they played. That’s the essence of the experience. And that’s what sends us fans home with our hearts full at the end of the day. I can’t wait for their return.

TEXT: MAUDE PARADIS-BEAULIEU | CHICKS ROCK MEDIA
PICTURES: MARIE EVE DESMEULES | CHICKS ROCK MEDIA

Laisser une réponse

© 2020 - Chicks Rock Media